Bezpieczeństwo i Technika Jazdy

Odpowiedni tor jazdy – technika jazdy

Udostępnij Tweetnij Wykop
archiwum SKODA
Pokonywanie zakrętów wydaje się rzeczą prostą. Jedziesz, skręcasz kierownicą, prostujesz i gotowe. Nic bardziej mylnego. Odpowiedni tor jazdy oraz prędkość to dwa kluczowe elementy, które decydują o tym, czy wchodząc w zakręt, również z niego wyjdziesz.

Jak pokazują policyjne statystyki, zakręty przysparzają kierowcom sporo problemów. Co roku na łukach dróg dochodzi średnio do ponad 4 tys. wypadków, w których ginie kilkaset osób! Młodych i niedoświadczonych gubi brak umiejętności i wyobraźni, a także techniki. Kierowców z dużym stażem natomiast - zbytnia ufność w swoje umiejętności, ale tutaj również wchodzą w grę braki w wiedzy dotyczącej techniki jazdy.

Tymczasem praw fizyki nie da się oszukać. Siła odśrodkowa, z którą kierowca walczy w każdym zakręcie, zależna jest przede wszystkim od prędkości, ale także od promienia skrętu. Im jest mniejszy, tym większa jest siła wyrzucająca auto na zewnątrz łuku.

Poza wypadnięciem z zakrętu, będącym wynikiem niedostosowania prędkości do warunków, główne przyczyny wypadków na wirażach to jazda po niewłaściwej stronie, czyli między innymi ścinanie zakrętów lub wypadnięcie na zewnętrzną przy zbyt dużej prędkości, a także nieprawidłowe wyprzedzanie.

Jak dobrać tor jazdy

Jazda w zakrętach może być dla kierowcy niesamowitą frajdą, kiedy nauczy się jak do nich podchodzić z odpowiednim respektem. Nie ma się co bać, bo już kilka podstawowych zasad pozwoli na bezpieczne kluczenie po krętych szosach.

Najważniejszą rolę odgrywa tor jazdy oraz prędkość. W pierwszym przypadku trzeba dążyć do tego, żeby zakręt w możliwie jak największym stopniu "prostować". Chodzi o dobranie takiego toru jazdy, który zmniejszy promień skrętu, a co za tym idzie, siłę odśrodkową, działającą na pojazd.

Zbliżając się do zakrętu, ustaw samochód możliwie blisko zewnętrznej krawędzi, pod żadnym pozorem nie wyjeżdżając ze swojego pasa ruchu. Dobierz tor jazdy tak, żeby płynnie znaleźć się przy wewnętrznej krawędzi pasa ruchu, mijając środek zakrętu. Wychodząc z łuku, równie płynnie zbliżaj się do zewnętrznej strony swojego pasa.

Ważna jest przy tym prędkość, z jaką pokonujesz zakręt, bo siła odśrodkowa zależy od jej kwadratu. To znaczy, że jeżeli prędkość zwiększysz dwukrotnie, to siła wzrośnie aż czterokrotnie. Dlatego lepiej jest wjechać w zakręt nawet odrobinę za wolno, niż o tę odrobinę za szybko i wypaść z zakrętu czy znaleźć się na przeciwnym pasie ruchu.

Jeżeli widzisz, że zakręt będzie ostry - informują o tym znaki, można też rzucić kątem oka na mapę nawigacji - zredukuj prędkość i bieg jeszcze przed wejściem w zakręt. Hamowanie na łuku, czy nawet gwałtowne zdjęcie nogi z gazu, kiedy przednie koła są już skręcone, może doprowadzić do poślizgu nadsterownego i wyrzucenia tyłu auta na zewnątrz zakrętu.

Przy pokonywaniu zakrętów obserwuj drogę przed sobą i myśl za innych. Zawsze spodziewaj się, że z naprzeciwka może nadjechać inny samochód, który akurat jest w trakcie wyprzedzania, a więc zajmuje twój pas. Oczywiście nie może tego zrobić, ale statystyki oraz codzienna praktyka pokazują, że takich szaleńców nie brakuje.

Na przyczepność, a więc i dobór prędkości, z jaką można bezpiecznie pokonać zakręt, wpływ ma temperatura otoczenia, warunki pogodowe - deszcz, śnieg czy gołoledź, a także liście i inne zabrudzenia. Nawet jeżeli znasz dany zakręt, zawsze podchodź do niego tak, jakbyś pokonywał go po raz pierwszy.

Podsumowanie

Jazda samochodem w zakrętach jest tym, co wielu kierowców uważa za świetną zabawę. Żeby jednak nie przerodziła się ona w tragedię, trzeba mieć do nich należyty szacunek i nie lekceważyć praw fizyki. One nie uznają kompromisów.

W jeździe samochodem cieszą nas wyjazdy, ale najważniejsze są powroty. Połykajmy kilometry, zdobywajmy zakręty, ale pamiętajmy o najważniejszej zasadzie - bezpieczeństwo na pierwszym miejscu – przestrzega Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

Udostępnij Tweetnij Wykop
WIĘCEJ O BEZPIECZNEJ JEŹDZIE